Avaluació de jocs

Llista d'ítems per a avaluar jocs elaborada (jo només l'he traduïda/resumida una mica) per Sharon Boller a The knowledge guru:
  • Quin és l'objectiu del joc? És clar? M'incumbeix? Per què?
  • Quina és la dinàmica principal del joc: exploració, recopilació, "una cursa cap a una meta", resolució, o és una mescla de dues o més menes de dinàmiques?
  • Les regles són clares? Com les he apreses?
  • Quines mecàniques fan que el joc sigui divertit? Quina (o quines) canviaria? Què passaria si ho fes?
  • L'estètica del joc m'ha atrapat? Quina reacció emocional m'ha provocat?
  • El joc està equilibrat en el sentit que permet que hi juguin jugadors de diferents nivells? Com?
  • Em sembla que el joc és adequat per al seu target? "El seu target": potser estem avaluant un joc per a infants...
  • Hi ha una història associada al joc? Com influeix això en l'experiència del joc? Com es manifesta la història en el joc? No es nota? Per què? Què afegeix/resta això al joc?
  • Quina relació entre estratègia i sort hi ha en el joc? Tens la sensació que domines el que passa mitjançant les eleccions que fas o sembla molt més que tot és qüestió de sort? Com afecta el factor "sort" la meva experiència de joc?
  • El joc és competitiu, cooperatiu o una mescla de tots dos? Quines sensacions t'ha fet tenir mentre jugaves? Aquest fet m'ha fet créixer o decréixer la motivació per jugar-hi?
  • Si el joc és competitiu i perdo, com em fa sentir? Em motiva a jugar-hi una altra vegada o, al contrari, prefereixo no tornar a jugar-hi per evitar perdre una altra vegada?
  • Si el joc és digital, la navegació és fàcil? Com és de clara? Puc aprendre a jugar explorant?
  • Com a aprenent de dissenyador de jocs, quins elements del joc podria reutilitzar en un joc dissenyat per mi?
Tot i que és un aspecte marginal, trobo que és una llista interessant per tenir al costat quan juguem a alguna cosa. Abans de distreure'ns i quedar immersos en la seva dinàmica, pot ser interessant pensar a analitzar una mica "el producte": a tots els jocs podem trobar alguna cosa útil en algun sentit (a màrqueting en diuen benchmarking).


Comentaris