A l’autobús de tornada a casa, estic mirant un article
avorrit i aixeco la vista del paper per fer una mirada rutinària al voltant.
Sempre miro qui tinc al voltant a l’autobús (sobretot si m’estic avorrint) perquè
algunes cares em fan inventar històries que, si més no, em distreuen del tedi
que em provoca el viatge si la lectura no és prou interessant. Doncs això. La
vista es concentra en una noia (edat universitària) que treu una llibreta
d’espiral amb fulls quadriculats de la bossa. Xafarder com sóc, no em puc estar
de mirar què fa i com qui no vol la cosa, no la perdo de vista. Veig que fa
tres columnes en un full (una cosa molt pulcra, ateses les circumstàncies).
Encapçala una de les columnes amb el mot “Naixements”; l’altra, amb el mot
“Matrimonis”, i la tercera té com a encapçalament “Defuncions”. Mira les
línies, amb la part superior del bolígraf als llavis i, després d’uns moments
en què sembla reflexionar, comença a escriure noms a les diferents columnes.
Vaig fent ullades alternativament a la llibreta i al meu article (per no ser
massa descarat) i quan recull la llibreta per baixar, té tres noms a la primera
columna, cinc a la segona i més de deu a la tercera.
Baixa de l’autobús i fins aquí els fets. A partir d’aquí, el meu cervell comença a elaborar explicacions diverses
del que he vist.
Una família molt desgraciada (o curta i amb parents molt
grans). Explicació que descarto de seguida perquè té poc glamour i no s’adiu
amb amb l’aspecte de la noia.
És més gran del que em pensava i fa la llista dels amics
emparellats, dels que tenen fills i dels que han mort. Una mica com si allò que
en diuen el rellotge biològic li estigués donant avisos (“has de ser mare”) i
volgués tenir dades empíriques que li certifiquessin que no són imaginacions
seves. Tampoc no em convenç, no pot ser que se li desperti el rellotge biològic
amb tanta urgència: mai no m’equivoco tant en calcular l’edat d’una persona. A
més, aquesta teoria no explicaria la columna “Defuncions”.
És una futuròloga i, en un instant de contacte amb el més
enllà, ha començat a preveure el futur de les persones del seu cercle més
proper. O més difícil, ha vist coses que passaran properament i ara se li gira
feina perquè ha de trobar els “interfectes”. Aquesta explicació em sembla més
adequada a la cara de la noia: pel-roja de cabell rinxolat, ulls ametllats,
somriure absent... Sí, m’hi he fixat molt, però no és un mèrit, és una cosa
innata que se’m quedin gravades les cares de la gent. I us asseguro que si la
torno a veure, la reconeixeré com la noia de la llibreta del autobús.
Ara tornem a l’explicació de la llista que encara em queda
trajecte i això promet ser molt sucós. La noia va de pet a casa seva. Viu amb
el pare, separat, la mare els va abandonar quan ella era petita i per això la
noia es va acostumar a estar sola i a relacionar-se amb el desconegut. A casa,
agafarà la guia de telèfons i començarà a copiar les adreces de la gent de les
llistes (evidentment, de la llista de naixements, no). Quan tingui totes les
adreces anotades, i sigui conscient de la magnitud de la tragèdia que comporta
anunciar a gent que no coneix de res que ha de morir, decideix deixar de banda
les vel·leïtats ocultistes i preocupar-se pels seus estudis que té una mica
abandonats.
Una narració breu que creix correctament, s’infla preparant
un clímax que no es produeix perquè es desinfla en un tres i no res. Frustrant?
Sí, evidentment, però no més que qualsevol projecció de la vida quotidiana de
qualsevol persona.
Veig que al final vas escriure del tema, m’en alegro! Doncs si ens permet aquesta història té la següent explicació per a mi:
ResponElimina“La noia és una estudiant d’educació social de la UB que ve de fer pràctiques amb una família desestructurada, i anota la situació personal per en recordar-se en la propera sessió.”
Aquesta hipòtesis no em quadra gaire ja que la primera columna hauria de ser més extensa, però qui sap.
Espero que us torneu a creuar.
Massa fàcil: a les accions trivials els hem de donar explicacions complicades per fer-les interessants...
ResponEliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaEstà clar que la noia estava prenent notes de les primeres planes que ja s'havia llegit de Cien años de soledad... ho he vist claríssim!!!
ResponEliminaFrancesc, a mi també em passa de vegades que em munto la vida de la gent que veig al tren. Sobre el teu escrit, no he pensat una explicació gaire lògica. Esperava que me la fessis tu! Llàstima del final perquè havies creat una expectativa i per mi ha estat un coitus interruptus! Ho vas fer expressament, no? Penso que li podries haver tret molt més suc! El proper dia li preguntes a la noia pèl-roja que t'expliqui el perquè de les columnes vitals.
ResponEliminaTenia notes dels moviments següents de la noia, però al final acabaven en frustració: trobava la gent que tenia a la llista de casaments, però no els podia dir qui havia de ser la parella i en el cas de les defuncions la cosa era pitjor... Com que havia d'acabar malament, va ser la mateixa protagonista que (en la meva imaginació) em va proposar el paràgraf final.
ResponEliminaDel que no estic gaire segur és de no sentir-me jo mateix frustrat si la torno a trobar i li pregunto per què ho va fer : segurament la resposta seria com la que proposa la Roser i tot el meu muntatge posterior se'n va a norris.