Sembla que l’educació 2.0 anirà cap a l’explotació
dels mitjans oferint als alumnes un entorn immersiu que, gràcies a la realitat
augmentada, els posarà a l’abast de la mà (a un clic) tota la informació que
els calgui per a assolir l’objectiu que plantegi l’activitat a què s’enfrontin.
Seria realment lamentable que l’ús d’aquestes eines
demanés unes destreses especials, un entrenament específic. Crec que ja hem
superat l’època que qualsevol canvi d’eina en l’entorn informàtic comportava un
aprenentatge feixuc.
En el disseny de qualsevol eina educativa cal tenir
present que la capacitat de processament del maquinari ha avançat de manera
exponencial en els darrers anys, però que l’amplada de banda disponible per als
usuaris particulars no ho ha fet en la mateixa proporció i, el que és pitjor,
no en sabem els motius.
Tot i amb això, no crec que ens haguem de preocupar
pels mitjans, esperem que sigui cert que la usabilitat s’ha instal·lat
definitivament entre nosaltres com a guia de qualsevol procés de disseny
d’interfícies; per tant, posem-nos en un escenari en què la tecnologia es posa
al servei de les necessitats pedagògiques: “jo somnio coses que mai no han
estat i em pregunto: «per què no?»” (J. F. Kennedy).
Intentem també fugir de la temptació de cercar
aplicacions per a artificis ja creats. El procés ha de ser a la inversa (“vull
que s’arribi a assolir aquest objectiu, crec que aquesta activitat pot servir
per a transmetre això fàcilment i la millor manera de fer-ho és mitjançant
aquesta tecnologia”), perquè si no, podríem acabar inventant activitats per
distreure els usuaris amb les darreres novetats 3D immersives modernes de
supermoda (“molt soroll per no res”).
Oi que la millor manera d’aprendre els rudiments de
la geologia és trepitjant el terreny? Doncs busquem el millor terreny per a
trepitjar en cada cas: si hem de mostrar glaceres, anem a Islàndia; si hem
d’observar relleu càrstic, anem a Karts; estudiem els deserts passejant per
Kalahari, Atacama o Gobi. Ara podem, utilitzem el Google Earth i el complement
que ens permet visitar paisatges en 3D! Evidentment, no som a Matrix i cal
combinar aquests passejos digitals amb els analògics que, a més, ajuden a
educar en valors els alumnes, perquè els valors referents a les relacions
socials no són fàcilment assolibles davant del teclat: els amics del Facebook
tenen ben poc a veure amb el que s’entén tradicionalment per amic…
Com ja s’ha comentat manta vegades, l’objectiu del
procés educatiu no és (mai no hauria d’haver estat i ara menys) la transmissió
de coneixement, de dades. Ara les dades, la informació, és sempre a l’abast i
no compensa gastar memòria (humana) per a emmagatzemar-la. Podem reservar la
memòria per a l’aprenentatge de “seqüències” que ens ajudin a relacionar la
informació (hem de suposar que en els primers passos del procés educatiu els
alumnes han après a trobar informació de qualitat, contrastada).
El veritable objectiu del procés educatiu ha de ser
la capacitat de relació d’informació, i és amb la vista posada en aquest
objectiu que hem de dissenyar les activitats fent ús de tots els instruments
que la tecnologia ens posi a l’abast. I ens equivocaríem si penséssim
altrament: mai no hem de posar l’artifici per sobre del que es vulgui
aconseguir.
Aquest post va aparèixer originàriament al blog de l'empresa on treballo.
Trobareu més posts d'aquesta sèrie a Segueixo amb les cabòries al voltant del nadiu digital i a Per a quan el “nadiu digital”?.
Trobareu més posts d'aquesta sèrie a Segueixo amb les cabòries al voltant del nadiu digital i a Per a quan el “nadiu digital”?.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada