Que
potser la vila de Pouldreuzic estava a punt de viure un període de
pau? Des de feia anys, la vila patia l’oposició entre clericals i
radicals, entre l’escola dels frares i la laica, entre el capellà
i el mestre. Les hostilitats que mudaven amb les estacions de l’any
prenien un caire èpic per les festes de Nadal. La missa de mitjanit
se celebrava, per raons pràctiques, el 24 de desembre a les sis de
la tarda. A la mateixa hora, el mestre disfressat de pare Noel,
repartia joguines als alumnes de l’escola laica.
D'aquesta
manera, el pare Noel esdevenia un heroi pagà, radical i
anticlerical, i el capellà hi competia mostrant el nen Jesús del
seu pessebre vivent –cèlebre a tota la comarca– com qui
aspergeix l'aigua beneita a la cara del diable.
Podia
estar a punt d'arribar una treva a Pouldreuzic? El mestre, que
s'acabava de jubilar, havia estat substituït per una mestra de
fora de la comarca i tothom l'observava per saber com respirava.
La
senyora Oiselin, mare de dos fills –un d'ells, un nadó de
tres mesos– era divorciada, cosa que semblava un atot de fidelitat
laica. Però el partit clerical triomfà el primer diumenge després
de la seva arribada, quan se la veié entrar a l'església.
Semblava que la sort estava decidida. S'havia acabat l'arbre de
Nadal sacríleg a l'hora de la missa de “mitjanit” i el capellà
seria l'únic senyor de la vila. Així doncs, la sorpresa va ser
notable quan la senyora Oiselin anuncià als seus alumnes que es
respectaria la tradició i que el pare Noel distribuiria les joguines
a l'hora habitual.
A
quin joc estava jugant? Qui faria de pare Noel? El carter i el guarda
forestal, als quals tothom va dirigir les mirades amb motiu de les
seves opinions socialistes, van negar saber-ne res.
L'astorament
va arribar al límit quan es va saber que la senyora Oiselin cedia el
seu fill petit al capellà per fer de nen Jesús del pessebre vivent.
Al
començament, tot anava com una seda. El petit Oiselin dormia com un
angelet mentre els fidels desfilaven per davant del pessebre vivent
amb els ulls encuriosits. El bou i la mula –un bou i una mula de
veritat– semblaven entendrits davant del nadó laic tan
miraculosament metamorfosat en salvador.
Desgraciadament,
el petit va començar a agitar-se així que el capellà va començar
la lectura de l'evangeli i va engegar a plorar a llàgrima viva tan
bon punt el capellà va pujar al púlpit. Mai de la vida s'havia
sentit una veu de nadó tan potent. Debades la noieta que feia de
verge Maria el bressava contra els seus pits incipients. El petit,
vermell de ràbia, espeternegant, feia retrunyir les voltes de
l'església amb les seus crits i el capellà no podia badar boca.
Finalment,
el capellà va cridar un dels nois del cor i li xiuxiuejà alguna
cosa a cau d'orella. Sense treure's el sobrepellís, el noi va
sortir de l'església i el trepig dels seus esclops es va anar
apagant mentre s'allunyava.
Una
mica més tard, la facció clerical de la vila al complet reunida a
la nau de l'església va veure una cosa inusitada que havia de
formar part per sempre més de la història de la comarca. Van veure
el pare Noel en persona irrompre a l'església i dirigir-se amb
grans gambades cap al pessebre. Després, el van veure com apartava
la seva barba de cotó, es descordava l'hopalanda vermella i
acostava un pit generós cap al nen Jesús, que sobtadament es va
calmar.
Michel
Tournier (1978). “La Mère Noël. Conte de Noël” a Le Coq de
Bruyère. París: Edicions Gallimard (pàg. 27-31).
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada