Motivació en gamificació (II)

He traduït/resumit la síntesi que Sharon Boller ha fet a The knowledge guru de la intervenció de Kevin Werback en el MOOC sobre gamificació de Coursera.

Vuit maneres d'introduir la diversió en els jocs que s'integren perfectament en l'aprenentatge:

  • Guanyar: A tothom li agrada assolir una posició guanyadora, sia sobre un repte, sobre un competidor o sobre nosaltres mateixos (batent una marca personal prèvia)
  • Assolir fites. Les persones ens movem per fites i assolir-les ens és molt gratificant i motivador. Tenir fites en un joc que ens apropi al coneixement que volem en un entorn que ens el faci proper és molt efectiu. En l'entorn dels negocis, les fites són arreu: reduir percentatges de pèrdues, reduir el nombre d'incidents de seguretat, incrementar les vendes... Cal un canvi de capteniment per a assolir la majoria de fites, cal aprendre com fer les coses de manera diferent o millor del que s'acostumaven a fer.
  • Triomfar. Podem triomfar sobre un competidor o sobre el joc en si mateix o sobre reptes personals en el joc. Són majoria les persones que gaudeixen en sentir-se triomfadors, sobretot si assoleixen aquest triomf dominant una situació difícil o problemàtica. Pensem en quan ens hem sentit triomfadors en el nostre lloc de feina: en tirar endavant un projecte complicat, triomfant en situacions complicades...
  • Col·laborar. Fonamental en el món laboral, és un element que fomenta la diversió en un munt de jocs. Obtenim satisfacció emocional en col·laborar amb els altres. Molta fent gaudeix més col·laborant que competint i les organitzacions volen gent que col·labori per a assolir resultats.
  • Explorar i construir. Jocs com "The Sims", "Minecraft" i "Civilization" van sobre això i molta gent troba que explorar i construir és molt motivador i divertit, i hi inverteixen moltes hores. També són dos valors clau en l'entorn laboral. L'exploració, tot i ser sovint menystinguda té molt a veure amb una de les claus que tothom associa als negocis: la recerca.
  • Recopilar. L'objectiu de molts jocs és recopilar certes coses. La recopilació apunta a la capacitat lúdica de molta gent i pot ser incorporat fàcilment als jocs educatius. En l'àmbit dels negocis, sovint cal recopilar informació abans de prendre decisions, per exemple.
  • Resoldre problemes o dissenyar estratègies. Molta gent gaudeix exercitant-se en aquests dos ítems d'alta volada intel·lectual , conseqüentment, els jocs que els incorporen tenen moltes possibilitats d'èxit. Penseu en els escacs (estratègia) o en els jocs d'aventures (resolució de problemes) en què cal passar nivells o arribar a llocs determinats. Aquests dos ítems són molt presents en l'àmbit dels negocis.
  • Empatizar (els jocs de rol). Molts jocs ens permeten imaginar o posar-nos en la pell dels seus protagonistes i això és molt engrescador. Recordeu "Second life"? La fantasia és una eina molt potent que permet als jugadors sentir-se lliures per a experimentar nous comportaments i adquirir noves aptituds perquè se senten segurs i es minimitza el risc de les conseqüències de l'error.




Comentaris