Motivació en gamificació (III)

A banda del que ja hem vist sobre el tema, repassant el curs de Coursera hi veig una llista d'elements que podem associar a la idea de diversió. Molts d'aquests ítems ja han aparegut en entrades anteriors (i per això només n'explicarem alguns), però aquesta llista en recull alguns que no figuren enlloc més:
  • Guanyar
  • Resoldre reptes
  • Explorar
  • Descansar, desconnectar
  • Col·laborar
  • Ser reconegut
  • Vèncer. En el sentit de fer perdre algú per poder guanyar.
  • Recol·lectar
  • Ser sorprès
  • Aplicar la imaginació
  • Compartir
  • Actuar, fer un paper
  • Adaptar l'entorn, modificar-lo
  • Sentir-se lliure per a deixar-se anar. D'això en parlarem en una altra entrada.
En dissenyar un joc hem de pensar en la mena de jugadors a qui el proposarem, perquè equivocar-se en quin dels ítems es posa el focus pot engegar a dida tot l'esforç. No podem oblidar que jugar és una acció voluntària, tant a l'inici, com en la continuació.

La diversió és, en el fons del fons, el que fa que vulguem jugar i vulguem seguir jugant.

En un nivell més personal (sí, parlem de la feina), tots tenim experiència que si el que fem no és divertit, ens costa més fer-ho, per això cal saber trobar algun element de la llista en les activitats que ens proposem fer (i de ben segur que en podem trobar algun en qualsevol de les activitats que duem a terme habitualment; cal tenir ganes de trobar-lo). Quin d'aquests elements serà més motivador per a nosaltres dependrà de la mena de jugador que siguem.

Evidentment, si no som capaços de trobar cap d'aquests elements, sempre queda apel·lar a les motivacions
extrínseques més "dures": el sou, l'obligatorietat de fer-ho o la necessitat.

I ja que ens hi hem posat a classificar les fonts de la diversió, Nicole Lazzaro n'estableix quatre categories:
  • Easy fun. La mena de diversió que va en el joc i en l'acció de jugar sense que el dissenyador hagi de fer res per a provocar-la.Hard fun. Diversió que s'assoleix amb esforç, com ara superar un repte.
  • People fun. Diversió que s'assoleix mitjançant la interactuació entre persones.
  • Serious fun. Diversió que s'obté en adonar-se que les pròpies accions tenen conseqüències concretes que poden ser en el mateix joc o en la realitat.
No sé si aquesta classificació aporta res al tema, en tot cas pot simplificar llistes. 

Comentaris