De rates n'hi ha de moltes menes, per
tant, en farem una tria. Com totes les tries, aquesta també serà
subjectiva. Els motius que em duen a triar-ne una mena o una altra,
no us els explicaré, però, com diu l'evangeli, "per les
seves obres els coneixereu"; per tant, espero ser tan
transparent en la tria que, en acabat, pugueu deduir-los.
Una nota prèvia. Per a facilitar tant
la redacció del text com la seva comprensió, sempre que sigui
possible, farem les definicions a partir de les característiques
que, segurament, tots tenim al cap de la rata comuna, Mus
communis. D'aquesta manera no caldrà ser tan prolix en
adjectius. És una llicència que crec que agrairem des de les dues
parts.
Iniciarem el recorregut amb la rata
de biblioteca, Mus bibliothecae. Com totes les espècies
animals, la rata de biblioteca s’ha adaptat al medi perfectament.
Així, ha vist com els ulls li adquireixen una mobilitat extrema, de
manera que són capaços de llegir entre línies, al temps que s'han
anat fent malbé fins al punt de necessitar un suport tecnològic per
a poder seguir exercint la seva funció, normalment en forma
d'ulleres. Les orelles se li han encongit fins a tenir la mida
justa per a suportar les barnilles de les ulleres. El nas s'ha
afinat (i afuat) per a ensumar on hi ha la informació adient a la
investigació que du entre mans. La llengua s'ha allargat per poder
llepar el dit índex (que també ha crescut de manera desmesurada
comparada amb la resta de dits) per a capacitar-lo per passar les
pàgines. Tot i que aquest costum va començar a caure en desús
arrel de l'estrena de la pel·lícula "El nom de la rosa".
Les rates de biblioteca han perdut la
capacitat que, fins ara es creia innata, de la resta de de
subespècies de rata d'identificar el perill i fugir-ne. Podríem dir
que viuen en un univers paral·lel format per les pàgines dels
llibres. No està comprovat, tot i que és objecte de la literatura
(en el sentit tradicional del terme), però sembla que tenen més
tirada pels personatges dels llibres que llegeixen que per les
persones que els envolten. Dit d'una manera més 2.0, la frase seria:
"interactuen més fàcilment amb els personatges dels llibres
que llegeixen que amb els seus contemporanis.
Llenço un tema per a possibles
treballs d'investigació: "Existeix alguna mena de parentiu
entre la rata de biblioteca i el passerell?".
Sembla una boutade, però no ho és. M'explico. El ratpenat,
com es pot deduir de la seva aparença (i una mica del nom) és una
mena de rata amb ales (un improbable encreuament de rata i passerell)
que, a més, és cec perquè viu a la foscor i no li cal desenvolupar
el sentit de la vista (adaptació extrema paral·lela a la de la rata
de biblioteca). D'altra banda, penseu en el factor més identificatiu
de totes dues espècies: la candidesa... Ho deixo aquí perquè penso
que aquesta relació mereix un estudi mes acurat que jo em declaro
incapaç de fer.
Sobta, en observar atentament la rata
de biblioteca, la seva escassa mobilitat mentre està en el seu
hàbitat natural. És capaç de romandre moltes hores amb el cul
enganxat a la cadira en un entorn més aviat fosc que, excepte en
alguns casos especials, provoca una pigmentació més aviat albina.
Aquesta manca de mobilitat li ha provocat una darrera (en els dos
sentits del terme) adaptació que no detallarem per ser evident i de
mal gust.
La rata de laboratori, Mus
laboratorii, té una aparença més nerviosa que la rata de
biblioteca, potser perquè és conscient de la seva tasca a la (en
general) seva breu vida. Així, la rata de laboratori té tots els
sentits molt desenvolupats, perquè necessita advertir a temps
qualsevol senyal que pugui connotar amenaça i com que viu (és una
manera de dir) en ambients tan innocus, els senyals són molt
discrets, imperceptibles per a qualsevol altra espècie animal. Entre
les rates de laboratori caldria fer un esment especial a les famílies
de llarga tradició en aquest àmbit. Els especímens d'aquestes
famílies tenen el patiment tan interioritzat que no són capaces
d'identificar situacions de perill per molt imminents que siguin. I
això en el millor dels casos, perquè també hi ha famílies molt
"laboratitzades" que han patit mutacions de manera que pot
arribar, en casos extrems, el cas de no poder-les reconèixer com a
rates. Evidentment, no podem parlar d'adaptació al medi en aquest
cas, caldria referir-s'hi com una mostra execrable d'intervenció
antròpica. Però les consideracions morals de les feines de
laboratori excedeixen molt les pretensions d'aquests apunts. Haurem
de deixar el tema per als moralistes.
Com a nota final, no em puc estar de
remarcar la paradoxa inherent a les rates de laboratori: la seva
existència, i la seva funció al laboratori, és representar les
rates en general i, en alguns casos especials, les humans o altres
espècies animals. Vindrien a ser com la mostra per a
l'estadística. Doncs bé, les rates de laboratori acostumen a
néixer, créixer i morir al laboratori sense cap contacte amb la
realitat i en un ambient molt allunyat del que els seria propi. Per
aprofitar el paral·lelisme amb l'estadística, seria com si
l'empresa que elabora els estudis estadístics (de mercat, de
projecció de vot o del que sigui) tingués una grup de persones
vivint en una casa (a mode de "Gran hermano") i els anés
passant les enquestes per comprovar, o extrapolar, comportaments. Si
més no, curiós...
La rata de claveguera, Mus
cluacae, no necessita tanta explicació perquè tothom en té
referents i en podem trobar en tots els àmbits de la societat. De
tota manera no és el tarannà d'aquests apunts deixar d'explicar
coses per suposar-les evidents. Mirarem de caracteritzar aquesta
espècie sense entretenir-nos-hi massa.
En primer lloc cal destacar la seva
capacitat de adaptació al medi, encara més radical que la de la
resta de subespècies exposades fins ara. Podríem dir que la rata de
claveguera és camaleònica i potser per això, tot i que se la
coneix prou bé i és molt propera, no hi ha estudis exhaustius sobre
ella. Crec que la seva capacitat d'adaptació espanta els estudiosos
perquè temen trobar-ne massa diferències entre els individus, cosa
que obligaria a identificar-ne subespècies amb la consegüent
complicació de la investigació. La rata de claveguera pot passar
desapercebuda tant en els hàbitats més sòrdids com en les
clavegueres més àuliques. Penso que tots hem sentit parlar de les
clavegueres de l'estat...
La
rata de claveguera es caracteritza també per poder abandonar el seu
entorn habitual amb total dignitat i sense que, aparentment, se li
n'hagi enganxat res. Fins i tot s'han donat casos de rates de
claveguera fent-se passar per rates de biblioteca per tal
d'aconseguir alguna cosa concreta. Hem de tenir present que la
capacitat de negociació de les rates de claveguera és immensa. Com,
si no, podrien sobreviure en els hàbitats tan competitius que
ocupen? A tall d'exemple podem citar el cas (potser és llegenda
urbana) dels cocodrils que van trobar a les clavegueres de Nova York,
i no és cap metàfora dels agents de borsa o de cap altre ofici amb
trets propis dels depredadors. No van acabar amb les rates. Encara
n'hi ha. Tampoc la pol·lució ha pogut amb elles, fins i tot han
generat literatura.
El mestre (sensei) de les tortugues ninja és una rata.
Podeu
veure un exemple extrem, tot i que edulcorat, de la capacitat
d'adaptació de les rates de claveguera en la producció de la Disney
Factory "Ratatouille" que també serà útil per a exemplificar una altra característica
important d'aquesta espècie, el seu gregarisme: les rates viuen en
clans i, tot i que alguna deixi el clan i prosperi socialment, no
oblidarà els seus orígens i, sempre que pugui, afavorirà els seus
parents ("compares" en algunes cultures). Podem traslladar
la situació al món de la política o les finances, i crec que ho
entendrem molt millor.
La
rata (tant la comuna com les altres subespècies), té un paper molt
important en la cultura popular. Crec que tots hem dit a algun
col·lega "ets un rata!" en el sentit de garrepa i,
certament, no sé veure la relació de les rates amb la gasiveria...
En
castellà, sobre tot a Andalusia, un qualificatiu elogiós és "es
más listo que los ratones coloraos". A banda de la improbable
existència d'aquesta mena de ratolins, sembla molt més encertat
destacar la llestesa dels ratolins que no la seva gasiveria. Sense
haver-hi de pensar gaire, aquesta llestesa és tema recurrents dels
dibuixos animats: els ratolins
escapolint-se de les rateres, dels gats, aliant-se amb els gossos per
fer la vida impossible als gats...
Quan
una peça de roba es mostra gastada de tant fer-la servir, diem que
"està ratada". Una clara al·lusió a la manera de menjar de les
rates que, a més.
Dels
lladregots, en castellà, en diuen "rateros". Potser perquè la seva especialitat són els petit furts continuats...
Tothom
sap, per exemple, que les rates són les primeres a abandonar un
vaixell que s'enfonsa i l'expressió es fa servir per a insultar els
llestos que marxen d'un projecte que pot fer aigües sense avisar
(sense avisar els llestos quan marxen i el projecte quan fa aigües).
Aquest
darrer paràgraf està a cavall entre la saviesa popular i la
realitat. La història ens diu, per exemple, que la pesta bubònica
va arribar a Europa en vaixell des d'Orient i la van portar les
rates. Potser això explica una mica la seva mala fama i el fet que,
culturalment, les associem a la brutícia.
Quan feia la darrera lectura d'aquest apunt, m'ha cridat l'atenció la frase
"clavegueres de l'estat". En escriure-la em va passar sense pena
ni glòria, però ara, en una lectura més atenta, m'ha vingut al cap
que les rates poden ser una metàfora de la vida política. De la
vida política tal i com la coneixem en aquest estat: fonamentada en
els partits polítics (no detallo més per no faltar). Vegem-ho:
Les
fundacions dels partits polítics (FAES, CATDEM, etc.), el que en
terminologia dels politòlegs (més anglòfons, com tothom sap que la resta de la
població) es coneix com think tanks, seria l'hàbitat natural
de les rates de biblioteca: amagats, a les fosques, sense que ningú
sàpiga ben bé qui són i què fan; sense interaccions amb la vida
real, però aportant-hi preteses solucions per a tots els problemes.
Com el back-office de la realitat política més tangible.
El
que ara coneixem com l'aparell dels partits, i que abans era
"els que viuen d'això", correspondria a les rates de laboratori.
Han nascut, s'han criat i han crescut (alguns, fins i tot s'hi han
reproduït) en el si del partit. Per tal que no es contaminin, se'ls
ha evitat tot contacte amb la vida real i, per compensar-ho, se'ls ha
facilitat bibliografia (modernament, la cosa es deu resoldre per
canals privats de YouTube) sobre els ciutadans "del montó", perquè
sàpiguen com a mínim, quant val un cafè en un bar de barri, tot i
que alguns, els més desafavorits intel·lectualment, no han assolit
l'objectiu. Aquestes rates de laboratori, com hem comentat abans, ens
representen i, en teoria, resolen els nostres problemes...
Les clavegueres de la política les ocupen les rates de claveguera. I no
només em refereixo a coses fosques, underground, com podrien
ser grups com el GAL o similars, també em refereixo als polítics
que fan feina a peu de carrer, els que breguen per a aconseguir els
vots, però no només la nit d'inici de campanya enganxant el primer
cartell i els 15 dies següents anant a mercats i paelles popular a
fer petons a nens petits; em refereixo als que treballen el vot per
al seu partit dia a dia. Es veu que en altres països n'hi ha, aquí
no ho sembla. Sense anar més lluny, a la Irlanda de començament de
segle (del segle XX!) n'hi havia, i Joyce s'hi va fixar i en va fer
un retrat a la narració "Diada
de l'heura al local del comitè" inclosa a Dublinesos.
Quina sort que tenen “nord enllà, on diuen que la gent és neta i
noble, culta, rica, lliure, desvetllada i feliç”.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada