Una prèvia: vaig fer de mestre/professor
durant tretze anys. Jo m'ho vaig passar molt bé i, pel que sembla, la majoria
d'alumnes que vaig tenir també, perquè n'hi ha que encara em troben pel carrer,
em reconeixen i em saluden (i ja fa més de vint anys que ho vaig deixar).
Dit això, he de confessar que el que m'ha dut
a escriure aquest post és la gran quantitat de notícies i comentaris que rebo
darrerament sobre les noves tendències educatives, el gir copernicà que ha d'afrontar
el fet educatiu i l'Escola XXI i tota la pesca, i la sensació de déjà vu que em provoca la lectura
d'aquestes notes.
Aniré glossant alguns dels tòpics que vaig
sentint a veure si puc explicar el motiu d'aquesta sensació de déjà vu que he comentat. Perdoneu les
referències personals, quan feia de professor era molt més difícil que ara
conèixer experiències alienes.
"Avaluar
per aprendre". Evidentment, avaluar no només (però també!) serveix per
controlar el ritme d'adquisició de coneixements (tant conceptes com
procediments, i actituds, valors i normes), també (i sobre tot) serveix per a
aprendre tant el docent com els alumnes. I així ho havíem entès sempre al
claustre. Quan feies un examen i suspenia una proporció alta de gent
("preocupant" seria l'adjectiu més descriptiu), el comentari de la junta
acostumava a ser "t'has equivocat; hauries de repetir l'examen i identificar
els aspectes que els alumnes no han entès". Evidentment que també apareixien
comentaris més de tertúlia de bar ("doncs si aquests ens han de pagar la
jubilació…") propis del gremi i que serveixen per rebaixar tensions.
Una pregunta mítica que recordo del exàmens
que feia als alumnes de cinquè (crec) era "fes l'horari dels homes del
paleolític" i "fes l'horari dels homes del neolític". "Ets boig! No ho sabran
respondre!" era el comentari habitual en les reunions de
professors. "Perfecte --els deia jo--. Ningú no pot tenir la resposta correcta i completa, però a
classe ho havíem treballat, tots saben com aconseguien el menjar en cada una
de les dues èpoques i que això comporta unes servituds d'horari. Pensar-ho és més
important que saber-ho...".
"Ensenyament
significatiu i manipulatiu". He ajuntat dos tòpics en un sol punt perquè
crec que és interessant comentar-los junts. Aprenentatge significatiu, fer
voleiar tot al voltant de l'alumne, identificar els seus centres d'interès i
relacionar-hi els nous aprenentatges. Si en fa d'anys que ho fèiem això… Jo diria
que la programació oficial ho tenia en compte i, al menys en ciències socials
(el meu camp), ja preveia que els alumnes petits tenien un centre d'interès
molt reduït, la família, la casa, que era sobre el que es construïa tot el que
se'ls pretenia explicar. I la manipulació… en la mesura que es pot ser
manipulatiu (fa vint anys les aules estaven més plenes que ara i les hores de
dedicació eren més). "com més sentits emprem en l'aprenentatge, millor". No sé,
i tampoc m'he preocupat mai per saber-ho, si la frase és un mite o té alguna
mena de fonament científic. Si els fas construir una cosa, la fan seva. Per
molt que copiïn, és seva i, si som capaços de fer-los reflexionar sobre el seu
funcionament, no l'oblidaran mai perquè el veuen funcionar.
Vam tenir una cova en un sotaescala i la vam
omplir de pintures rupestres. Vam simular l'orogènesi amb galetes i mantega.
Vam pintar i representar el relleu de Catalunya en el pati. Vam construir
rellotges de sol… Recordo especialment un any que em va tocar fer classes
d'informàtica, de Logo (recordeu el Logo amb la seva tortuga?). Vaig pensar que
no feia res ensenyant a programar (jo no en sabia) i vam ensenyar la màquina a
conjugar verbs: jo aprenc per poder-t'ho ensenyar o t'ho ensenyo per
aprendre-ho, amb la dificultat afegida d'haver d'atomitzar els conceptes!
"L'alumne
al centre del procés d'aprenentatge". On si no? Cada alumne té el seu
entorn, el seu ritme, estableix les relacions que estableix amb els conceptes
nous i tu, com a professor, ho has de saber. Què guanyava jo de seguir tot el
que em demanava el llibre d'anglès que havia d'ensenyar als alumnes que
acabaven la FP (també vaig fer classes a FP)? Havien d'aprendre a parlar i
mantenir una conversa amb 40 minuts a la setmana de classe tenint en compte que
venien de no fer res de res els cursos anteriors (anglès era una megamaria)?
Doncs vaig decidir ensenyar-los a traduir, els rudiments de la traducció. Allò
bàsic que els permetés poder llegir les instruccions de maquinària que
trobessin en els tallers on havien de treballar. I tot a partir de fullets
reals que els mateixos alumnes (alguns, molts, ja treballaven) em feien
arribar. Una classe diferent per a cada alumne i hand made!
"Generar
expectatives". Despertar la curiositat. Presentar continguts més enllà del
que poden comprendre en un primer esforç (de vegades, que no poden comprendre
de cap manera) però que els excitin les ganes de saber. Sempre des de la
manipulació o des de l'explicació d'accions que entenguin com a habituals i
que, en sentir l'explicació de com funciona, els fonaments teòrics d'alguna
cosa que fan d'esma (o que entenen que es fa d'esma) obrin les orelles com
pàmpols disposats a guardar el pòsit de l'explicació fins al moment en què els
quadri amb els coneixements teòrics necessaris per fer clic i relacionar-los
amb això. Ha quedat molt poètic (o críptic), però és allò d'ensenyar alumnes de
10 anys a fer servir un mapa topogràfic o a interpretar un mapa del temps. Que
ho entenen? Potser (segurament) no, però els picarà la curiositat, els sonarà
que algú del seu entorn el sap llegir i els farà gràcia saber que no és màgia,
que en algun moment de la seva vida tindran els coneixements teòrics per fer-ho
ells i que, quan els ho expliquin, els "sonarà la música". "Sonar la música". A
la primària és molt important transmetre'ls-hi coneixements que els quedin a
dins, de fons i que, quan els toqui saber-ho de veritat, els soni la música i
sigui capaços de relacionar això nou amb allò que els van explicar fa tant de
temps i que els va fer gràcia o els va semblar tan complicat o…
"Proporcionar
eines". Pot semblar que és el mateix que generar expectatives, de fet hi
està molt relacionat, però és molt diferent. Proporcionar eines és ensenyar a
aprendre. Hem de ser conscients, ja ho érem quan feia classe, que el
coneixement no està amagat, els alumnes el tenen a l'abast de la mà, a un clic
de distància. La feina d'ensenyar ha de ser, cada vegada més, ensenyar-los a
accedir al coneixement, ensenyar-los a destriar el gra de la palla,
ensenyar-los a orientar-se en "el mar sense riba" d'internet, a no perdre's
saltant d’una banda a l'altra. I, si es perden, ser capaços de saber com han
arribat on sigui que hi hagin arribat: qualsevol viatge és interessant si s'és
conscient del camí recorregut. Els alumnes han de poder afrontar els conceptes
desconeguts fugint de la paràlisi. Nosaltres els hem d'ensenyar a pescar; si
sempre els donem el peix, moriran de gana. Si els ensenyem on obtenir informacions
generals (i fiables) sobre els temes per poder encetar qualsevol investigació
(al nivell que sigui), no caldrà desencallar-los en cada nova temptativa.
No només de conceptes hem de farcir les classes.
De vegades, convé: tampoc no cal desterrar les classes magistrals. Això no vol
dir que hagis de dedicar una classe a ensenyar procediments. Els procediments,
en general, són el vehicle per transmetre conceptes (ho explicàvem en parlar de
les classes de Logo). Evidentment, caldrà dedicar una part de la sessió al procediment
per ajudar-los a assimilar-lo.
No sé si ho he sabut explicar, però si fa més
de vint anys ja podíem fer classe així, amb l'aula curulla d'alumnes i amb la
dedicació que teníem, no sé veure per enlloc la novetat de tot això que vaig rebent.
Si t'interessa, t'apassiona, ensenyar i, en conseqüència, que els alumnes aprenguin t'hi dediques, hi poses l'ànima. Evidentment, si fer classe és per a tu una feina com canviar bombetes, ja poden venir revolucions i facilitats i mitjans i reducció de ràtios i de dedicació que a les teces classes tot seguirà com sempre: "papers esgrogueïts que passen de la llibreta del professor a la de l'alumne sense fer parada en el cervell de cap dels dos".
Si t'interessa, t'apassiona, ensenyar i, en conseqüència, que els alumnes aprenguin t'hi dediques, hi poses l'ànima. Evidentment, si fer classe és per a tu una feina com canviar bombetes, ja poden venir revolucions i facilitats i mitjans i reducció de ràtios i de dedicació que a les teces classes tot seguirà com sempre: "papers esgrogueïts que passen de la llibreta del professor a la de l'alumne sense fer parada en el cervell de cap dels dos".
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada