Carpe diem, quam minimum credula postero
Horaci (Odes, I, 11)
'Aprofita el dia, no confiïs en el futur'
Aquest és l'original,
l'origen del tema. No diu res més: aprofita el dia, el moment. L'afegit "no confiïs
en el futur" no comporta que avui (ara) és possiblement el darrer moment de la
teva vida.
Llegit sense fabular, sembla
que la frase d'Horaci convida a gaudir del moment, a ser conscients del que
fem i fer-ho amb gust, esprement el fruit de l'acció al màxim possible. Si som
conscients del que fem, ho gaudirem; saber què fas i (si es pot) per què ho
fas, ajuda indubtablement a fer-ho millor i gaudir de l'esforç perquè sigui
així.
Ja al segle XVI,
Ronsard va fer una lectura una mica diferent de l'original horacià:
Vivez, si m'en croyez, n'attendez à demain : Cueillez
dès aujourd'hui les roses de la vie.
Pierre de Ronsard (1587). Sonnets pous Hélène.
'Viviu, si em voleu creure, no espereu a demà; colliu
ja des d'avui les roses de la vida.'
Diferent, però no
pervertida com les que presentarem en aquest text. Amb això vull dir que els
clàssics es rellegeixen en cada etapa de la història d'acord amb el context i
que, per tant, és aquest context el que s'hi reflecteix en cada relectura i el
que hem d'entendre.
D'aquesta
interpretació, podríem dir-ne, simple del clàssic, han derivat un munt de
relectures més aviat existencialites-hedonistes. Analitzem la primera que em va venir al cap quan pensava sobre això:
"Viure cada dia amb la
intensitat que el viuries si fos el darrer que et toca viure."
Enlloc diu Horaci que
és el darrer dia/instant de la teva vida. Llegir així la frase horaciana li
aporta un plus de dramatisme que justifica qualsevol bajanada, qualsevol excés,
i n'aparta de la valoració moral prèvia necessària la consideració de les
conseqüències de l'acció ("Pel que em queda al bisbat em cago en el
clergat"), cosa que condueix a unes actuacions estrafolàries (hi
tornarem).
Una altra relectura
també molt esbiaixada que justifica qualsevol excés que provoqui una abundant segregació
d'adrenalina, molt emparentada amb l'anterior amb algun matís diferenciador que
miraré d'identificar és la següent:
"Aprofita el moment al màxim. Fes el que vulguis
per si de cas és la darrera cosa que pots fer, que no et quedi res per
experimentar."
Mirat per sobre sembla
que totes dues frases diuen el mateix i no. "Que no et quedi res per
experimentar" és un afegit que du el clàssic a l'extrem. Ja no importa si
t'agrada o no l'acció, si et ve o no molt gust fer-la, en la decisió entra un
ingredient d'enveja que ho desnaturalitza tot: fes el que has vist amb enveja
que fan els altres, no fos cas que sigui interessant, o divertit, o important i no t'ho pots deixar perdre.
La enveja és el pecat
(en laic, "la marca distintiva") del capitalisme, o d'aquest moment del
capitalisme. Si algú té alguna cosa, ha de ser bona i jo tinc el dret de
tenir-la, que això és l'essència de la democràcia: igualtat per damunt de tot.
Quina divisa més equivocada i feble per a guiar les accions... Quina visió més pobre de la democràcia, de la igualtat de drets i quines conseqüències tan desatrosses que té! La igualtat no
és que tots siguin iguals (tinguin el mateix) com si fóssim en els pitjors
contes (acudits) de l'era soviètica...
– No he vist l'endoll
per a la màquina d'afaitar al lavabo de l'habitació...
– Normal. A la Unió
Soviètica ens afaitem amb la màquina que hi ha al final del passadís.
– Però com pot ser?
Cadascú té la seva cara i totes són diferents!
– Això és només els
primers dies...
Enveja i adrenalina. Ser el primer (o el segon). L'important és l'adrenalina! Hem de provar el salt base i el paracaigudisme,
llogar una hora del Circuït de Catalunya, fer kitesurf (perquè surf d'estel
sona poc arriscat). Tot el que faci m'ha d'omplir. Tot el que em passi han de ser "experiències gratificants" (l'experiència de la maternitat, que el pare ha de compartir tant sí com no amb accions que no tenen res a veure amb la maternitat), l'experiència de la criança (no sé on ha quedat l'educació)... No cal insistir-hi, oi?
I tot això s'agreuja a
la crisi dels quaranta (ara, transportada als cinquanta) que trenca parelles i
genera esportistes febrils. Es veu que hi ha una mena de percepció de final proper
que facilita la presa de decisions amb la premissa de l'adrenalina i l'aprofitament
màxim del moment. Ultramaratonians "de tota la vida" (fins ara no em podia dedicar prou a mi), tancadors de discoteques, Viagra...
Des del punt de vista
col·lectiu, tenim un munt d'exemples d'aquesta manera d'acarar el moment
present, amb la intenció d'aprofitar-lo al màxim. Pensem en els canvis. No em
refereixo als canvis vitals; els naixements dels fills sempre han estat motiu
de festa, igual com els casaments o, en algunes societats, el pas a l'edat
adulta (digues-li "posada de llarg"” o "festa de graduació"). Em refereixo a coses
més trivials, a l'inici de la temporada de rebaixes, a l'inici de la temporada
de platja o d'esquí, o de calçots o... Els comiats de solter com a paradigma
(si tanta pena et fa deixar de ser solter, no et casis; mira que ara és molt
fàcil!).
I abundant en el
component enveja en totes aquestes
decisions, no puc deixar de referir-me a Instagram (i la resta de xarxes
socials per a compartir fotografies). Ja no es tracta de fer fotografies del
que ens ha impressionat/agradat/sorprès dels llocs on hem estat. Ara es tracta
de mostrar-te a tu mateix en un lloc. El paisatge, l'esdeveniment (fins i tot
el plat que estàs a punt d'endrapar) esdevenen fons per a una autofoto: "jo he
estat a ...", "jo he conegut / he parlat amb ...", "jo estic a punt de menjar un
gloriós plat de ... al famosíssim restaurant ... que té (o hauria de tenir) ...
estrelles Michelin". En resum, "envegeu-me perquè jo he fet ... i vosaltres
potser no ho podreu fer mai".
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada