Les colònies

Ahir vaig mirar Professor a Grenlàndia; (la trobeu a Filmin, també en català). No hi ha massa coses destacables. És bonica (paisatge, una mica de feina antropològica), però la feina de mestre no es retrata gens be (el títol en francès ho obvia, molt bé) dura poc. De fet, la vaig mirar perquè tenia un dia "baixet" i necessitava veure neu. 

M'agrada més la imatge i el títol de
la versió francesa.
Un diàleg em va cridar l'atenció, molt al començament, quan atorguen la plaça de mestre al protagonista. La funcionaria del departament, quan comunica a Anders, el professor, que li 
atorguen la plaça, li demana per què hi vol anar i ell respon,
entre altres arguments, que vol aprendre'n l'idioma.

La funcionària respon: "això seria un mal favor per als seus alumnes i per a vostè. Jo hi vaig ser quatre (crec, que era aquesta
la xifra) anys i mai no em va passar pel cap aprendre grenlandès. No em va caldre per a res. Vostè no va a Grenlàndia per a aprendre l'idioma, hi va per ensenyar danès als alumnes. Com pensen que podrien desenvolupar-se en el mon modern sense saber danès?".

Crec que he reproduït gairebé al peu de la lletra la intervenció. "Colonialismo del bueno", que diria Mourinho. Vaig a fer-los un favor, a possibilitar-los la integració en la societat moderna, a treure'ls de l'isolament i l'antigor de la seva terra. No hi tinc res a aprendre. I el danès com l'instrument que els ha de permetre sortir al mon (el danès, amb el munt de parlants que té en tots els continents!).

"Estamos en España y me habas en español". "Hace 20 (o trenta o quaranta) años que estoy aquí y no hablo catalán". "Estos nacionalistas catalanes que quieren imponer su dialecto..." I no entris en un jutjat parlant català i, evidentment, no hi presentis documentació en català. I no et posis fort demanant que les classes anunciades en català a la facultat es facin en català. Potser hi ha un alumne que no l'entén prou... I quina actitut mes fascista obligar a retolar en català...

Res més. Que el diàleg em va fer venir al cap tot això i que la senyora no em va semblar especialment cruel o repatània. Només que era danesa i que Grenlàndia és una colònia que ells "modernitzen".

Comentaris